onsdag 18 april 2012

Rött är sött - jackan är klar!


I vintras hittade jag mitt drömjacksmönster hos Sewaholic. (Inom kort kommer detta mönster finnas till försäljning i shopen). Jackan heter Minoru (jag vet, vilket konstigt namn...) och hade allt vad man kan önska. Jag tyckte att den var så fin! Mönstret kom inom en vecka och sedan har det legat i väntan på lust, ork och det rätta tyget. Tasia, som har konstruerat mönstret hade sytt upp en jacka i rött och den var så fin så jag valde också ett rött tyg. Höll på att trilla dit på en marinblå variant, men sen bestämde jag mig för att sy en lite mer färgglad jacka. Hilcos Easy cotton är ett fantastiskt mjukt och litet stadigare bomullstyg, tänkte att det kunde passa till jackan. Till fodret valde jag tunn bomullspoplin från Hilco. Prickigt foder och sen ett annat tyg med cirklar till kragen.

Man kan sy antingen med eller utan kapuschong, jag valde att sy utan eftersom kapuschongen enligt min mening var lite väl stor. Dessutom ville jag inte ha lösningen med kapuschongen instoppad i kragen som mönstret visade:



Mönstret var enkelt att följa och när alla delar var utklippta gick det förhållandevis fort att sy jackan. Jag valde att sy size 12 och jag är en typisk 40-42:a Jag anpassade inte mönstret något alls och jag tycker att den sitter bra. (Trots att jag ser väldigt bekymrad ut på bilden...) Vill jag så kan jag ha en tjocktröja under jackan, vilket kan vara skönt. Kanske skulle jag kunnat sytt in den lite över bysten eftersom jag är en riktig planka.

Bra att jag tänkte på:
  • Jag är jättenöjd med valet av tvådelad dragkedja. Eftersom jackan går ner över rumpan kan jag tycka att det är skönt att kunna dra upp jackan nerifrån när man t ex sitter i bilen.
  • När jag fållade jackan nedtill valde jag att låta fållen falla en aning under rumpan. Originalmönstret visar en rak fåll. Men jag gillar när det går ner lite över rumpan.
Att tänka på om jag skulle sy jackan igen:
  • Då skulle jag prova att sy fickor i sidsömmen. Jackan har bara två innerfickor och jag saknar redan en ytterficka. Man kan ju alltid sätta dit utanpå fickor i efterhand, men jag hade nog velat ha sidfickor.
  • Som jag tidigare nämnt så är jackan något stor över bröstkorgen. Där hade jag kunant anpassa mönstret en aning. Nu får jag brösta upp mig istället :)
  • Om man vill att dragkedjan ska gå hela vägen ner måste man köpa en 80 cm dragkedja och inte 75 cm som mönstret visar. Jag tycker att det är fint när dragkedjan inte går hela vägen ner, men det gäller att tänka till innan hur man vill att det ska se ut.
Tygåtgång storlek 40-42:
  • Yttertyg easycotton (tygbredd 150 cm) 2 m.
  • Fodertyg bomullspoplin "Summer dots" (tygbredd 150 cm) 1,1 m
  • Fodertyg till kragen bomullspoplin "Easy rings", 30 cm.
 Min känsla när jackan var klar var att jag gärna skulle vilja sy en till. Den var riktigt rolig att sy och ett stort plus till mönsterkonstruktören är att det är mycket bilder och lite text. Amerikanska mönster brukar annars tävla om förstaplatsen i att skriva så mycket text som möjligt i sina mönster och det kan jag bli tokig på. Det är precis som att de tror att det blir lättare då. Inte. Visst krävs det syvana, men inte måste man vara någon syguru för att klara av att sy den här jackan, tvärtom!

Nu kommer jag inte sy en likadan jacka utan siktar istället in mig på att sy en regnkappa. Återkommer i ärendet ;)

11 kommentarer:

  1. Så snygg! Den är helt underbar. Skulle nog aldrig greja att sy en jacka.

    SvaraRadera
  2. Så snygg jacka!
    Storlek 12 säger du.... jag tyckte jag mätte mig till en strl 14 men jag är ju också en typisk 40-42a och om strl 12 är lite stor på dig kanske jag måste tänka om jag också.... har bara ritat hälften av mönsterdelarna.

    Fickor ska jag lägga till men jag gillade luvan i kragen så den ska jag ha! Om jag nu någonsin får tid att sy...

    SvaraRadera
  3. Wow så snygg! Ser otroligt välsydd ut och modellen är jättefin!

    SvaraRadera
  4. Underbar jacka, all kred till dig som tar dig an ett stort projekt! Gillar fodertygerna också!

    SvaraRadera
  5. Vill också försöka!! Vilken fin!!!!

    SvaraRadera
  6. SÅ lovely!!! Du är så duktig!

    SvaraRadera
  7. Fantastisk jacka Karin, jag är jätteimponerad!

    SvaraRadera
  8. Men åh så fin!! Färgen, modellen.. allt! Verkligen imponerande att ge sig på (och göra klart!) en jacka!

    SvaraRadera
  9. Oh, vad fin den blev din jacka! Vad duktig du är!

    SvaraRadera
  10. Den är liksom bara... wow! Den ska finnas kvar på min att göra-lista, definitivt. Så snyggt!

    SvaraRadera
  11. Vilken fin jacka! Jag blir ju också sugen på att sy en jacka, får se om jag verkligen gör det!

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin