söndag 19 augusti 2012

Sew along Minoru del 2


Då var det dags för del 2! Hoppas att ni har hunnit hitta passande tyger till detta projekt. Många av er har hört av er gällande just tygval och tygåtgång. Det är förstås väldigt individuellt vad man tycker är det perfekta jacktyget och fodertyg. Bara tyget går att rynka och är tillräckligt följsamt så passar det. Du kan tom sy jackan i regnkappstyg (sk. laminerat tyg).

Det här med tygåtgång beror ju naturligtvis på vilken storlek du ska sy samt vilken tygbredd tyget har. Om du syr i ett tyg som är 150 cm brett så går det inte åt lika mycket tyg som om du syr ett på 115 cm bredd. Syr du ett mönstrat tyg som behöver mönsterpassas, då går det också åt mer tyg.

Men allt det här ska vi ju ta oss igenom nu i del 2. Nu drar vi igång!

Idag ska vi:
  • Gå igenom mönstret
  • Klippa ut alla delar
  • Föra över alla markeringar
Mönstret:
Det finns två olika modeller på jackan att sy. Eller så olika är väl kanske inte jackorna, det enda som skiljer dem åt är att modell A har en luva som går att vika in i kragen och modell B har en krage utan kapuschong. Jag kommer att visa hur man syr modell A med kapuschong. Just den här jackan saknar ytterfickor, Men var lugn! Det är enkelt att lägga till fickor i sidsömmen alternativt vanliga utanpåfickor. Jag tänkte visa hur du kan lägga till fickor i sidsömmen. Men det tar vi lite längre fram!

Storlek: Vilken storlek ska man välja? Bäst är att ta sina mått och jämföra med tabellen. Dela dina centimetermått med 2,54 så får du måtten i inch. Ex bystmått 95 / 2,54 = 37. Vilket i sin tur ger storlek 12. Mina mått visade sig vara en salig röra: Byst 12. Midja 10. Rumpa 12. Ligger man mellan två storlekar ska man välja den större storleken enligt mönstertillverkaren. Så det gjorde jag förra gången när jag sydde jackan. Den blev lite väl stor och bylsig. Den här gången tar jag ett kliv åt andra hållet och syr en storlek 10 istället. Däremot behåller jag storlek 12 på längden.
(Måttabellen hittar du här.)
OBS! Det finns en måttabell där samtliga mått är angivna i centimeter. Använd inte den eftersom den är felaktig hälsar Tasia från Sewaholic.

När ni har valt storlek så är det bara att rita av mönsterdelarna som vanligt, alternativt klippa ut mönsterdelarna direkt från mönsterpappret. Välj sedan om ni vill provsy en jacka (en sk toile) i ett skräptyg först. Jag kommer att sy i fintyget direkt och göra ev ändringar längs med vägen.
Sömsmån ingår med 1,5 cm, vilket innebär att ni inte behöver lägga till detta när ni klipper i tyget. Så här kan det se ut när du klipper:



Mönsterdelarna:

Man kan lägga ut mönsterdelarna på en rad olika sätt. Återigen beror det på om tyget är mönstrat samt tygets bredd. Tänk på trådrakan och att vissa delar skall klippas ut två gånger (del 4 och del 6). Mönsterbeskrivningen visar ett förslag för tygbredd 150 cm resp. tygbredd 115 cm. Mitt tyg är 150cm brett och jag provade att lägga ut mönsterdelarna på flera olika sätt för att det skulle gå åt så lite tyg som möjligt. Jag lyckades lägga ut delarna för storlek 10 inklusive kapuschong på 180 cm tyg:


 Men för att underlätta fotograferingen slutade det med att jag lade ut delarna lite mer rymligt och då gick det åt 2m:



Klippa:
Inga konstigheter alls. Bara tänka på att sömsmån ingår. Klippeliklipp! Passa på att föra över markeringar när du klipper:


Mellanlägg:
Del 6 ska du klippa ut i mellanlägg också. 2st bitar. Jag har använt ett mjukare mellanlägg som lämpar sig för klädsömnad (H200 vlieseline med lagom stabilitet).
 

Fodertyg:
Fram- och bakstycke samt ärmar ska även klippas ut i fodertyg. Jag valde detta tyg till foder:

 Eftersom jag valde ett tyg som är mönstrat åt "ett håll" gick det åt lite mer tyg. Men jag snålade lite och sydde ihop två tygbitar som blev över och sen kunde jag klippa ut båda ärmarna. Det är ju ändå inget som kommer att synas. Här ser ni skarven:

 

Övriga markeringar: 
Det är viktigt att föra över samtliga markeringar från mönstret till tyget. Använd gärna markeringspapper eller krita. Här för jag över innerfickornas markering. Bilden längst ner visar midjeresårens markering:

 
Markera på rätsidan av tyget! 
Sen är det dags att ta fram bakstycket i yttertyg och markera vart resåren ska sitta. Jag markerade med krita på rätsidan av tyget (för att det skulle bli extra tydligt för er)  för att sedan markera ytterligare med vanliga handstygn i avvikande färg. Min krita går lätt att borsta bort, ni andra markerar från avigsidan och syr sedan med handstygn. Se bara till att markera vad som är rätsida på tyget. På vissa tyger är det självklart, på andra inte:





Sådär ja! Nu har vi gjort det som enligt min mening är "trökgörat". Klippa ut mönsterdelar, markera och fixa med den där handsömnaden... Men nu är vi klara och redo för att börja sy ihop jackan.

Nästa gång ska vi börja montera ihop fram- och bakdelar med ärmarna och sy lite fina stickningar. (Ni vet när man syr ner sömsmånerna med lite längre stygnlängd). Börja fundera på om du vill ha topsömmar i exakt samma färg som tyget, eller om du vill sy dessa med en avvikande färg. Del 3 väntas dyka upp nu i veckan.


Har jag missat något? Troligen... Ställ då era frågor här i kommentarsfältet eller inne i Facebookgruppen "Sew along hos Karinottilia" så hjälper jag eller någon annan dig med dina eventuella frågor!

Lycka till!

11 kommentarer:

  1. Vad kul! Vad är det nu man måste ha för material till hela jackan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kika på del 1 så hittar du all info där! http://karinottilia.blogspot.se/2012/08/sew-along-minorujacka-del-1.html

      Radera
    2. Tack, har kikat och skrivit en lista. Men var hittar man allt? Letade efter resår tex på nätet men hittade ingen så bred. Kan du tipsa om nån affär? Bor i Stockholm.

      Radera
    3. Resåren köpte jag på Ohlsson's Tyger i Uppsala. Tror inte att det gör något om den är 4,5 t ex. Har du kollat hos Bibbis Textil? Hon har ett väldigt prisvärt och brett sortiment.

      Radera
    4. Jag har köpt 5 cm bred resår hos Bibbi!
      /Annika

      Radera
  2. Jag kan ju inte låta bli att gå in och läsa dina fantastiska inlägg... så nu är jag än mer sugen att hoppa på att sy denna. Men att få ihop jacksömnad med en badrumsrenovering och sysselsättning av ettåring känns omöjligt. Men när renoveringen är klar kanske jag hinner, då får jag sy min jacka. Ska göra en beställning på mönster snart och hålla ögon öppna efter bra tyg! Sen får vi se när min jacka ansluter till paraden, vid jul kanske!
    Tack Karin för all din inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det! Sew alongen, den finns kvar den... Tack själv :)

      Radera
  3. två frågor nu när jag ska sätta igång:
    1)blixtlåset måste väl anpassas efter hur många cm man förlänger?

    2) ...och hur 17 sk jag räkna ut hur mycket jag ska förlänga om jag är 175cm lång?? finns ju inga uppgifter om rygglängden på mönstret?? och jag utgår från att det är gjort för 168cm långa kvinns +/- 4cm?
    (normala midjor på köpekläder brukar hamna lite för högt upp på mig)

    häls häls
    klara

    SvaraRadera
  4. Men ååååå! Så typiskt mej! Har så bråttom att börja att jag inte läser ordentligt... Fattade inte att sömsmånerna var inräknade! Jaja, jag har iallafall inte börjat sy ihop jackan än... ;-) Börjar med att quilta mitt foder, bomull och två tunna lager fleece. Lite värme vill jag ha i min jacka!
    Så får jag väl klippa till bitarna lite bättre...
    Tjingeling!

    SvaraRadera
  5. Hey very interesting blog!

    Ηere is my wеb-site; imprezy dla Firma

    SvaraRadera
  6. I know this web page presents quality based articles or
    reviews and additional stuff, is there any other web
    site which offers such things in quality?

    Have a look at my website; laminate flooring

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin