tisdag 4 september 2012

Sew along Minorujacka del 6


Idag handlar det om fickor, fickor, fickor... Som ni ser så har jackan inga ytterfickor, bara två innerfickor. Den förra jackan jag sydde blev bra på alla sätt och vis, men jag saknar verkligen ytterfickor. Jag måste ha någonstans att stoppa bilnycklar, näsdukar och annat smått och gott. Därför tänkte jag lägga till fickor den här gången.

Det är många före mig som har valt att lägga till fickor och därför tänkte jag återanvända deras sömnadsbeskrivningar i det här inlägget.

Stolpficka

Först ut är Linas stolpfickor. Hon valde att göra sneda stolpfickor och delar dessutom med sig av en tydlig beskrivning om hur hon har gjort + mönster som du kan skriva ut på själva fickan. Tack snälla Lina (som för övrigt bloggar på linafelicia) för att du visar oss andra!

Del 1
Del 2



Fickor i sidsömmen




Den här beskrivningen är på engelska och bloggen heter Sew well. Den har också utskriftbara mönsterdelar till själva fickorna. En enkel variant som går snabbt att lägga till och som är enkel att sy. 
Att tänka på: Att lägga till fickor i sidsömmen fungerar bäst om du har ett tunnare tyg till fickpåsen. Annars kan det lätt se extra bylsigt ut just över höfterna.
Beskrivningen hittar du här.

Ficka med lock



Ytterligare en beskrivning på hur du kan lägga till fickor. Även denna beskrivning är på engelska och har utskriftbara mönsterdelar.
Beskrivningen hittar du hos Rocket Sew.

(Kolla in hennes mönsterpassning. Hatten av för den!)

Jag har varit helt inställd på att sy fickor i sidsömmen, men så hittade jag fickan ovan med lock och blev sugen på den. Samtidigt blev ju Linas fickor så himla fina. Jag får helt enkelt lov att fundera på saken!

Lycka till!

1 kommentar:

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin