söndag 9 september 2012

Sew along Minorujacka del 7






Hoppas att ni har haft en skön helg! I går hade vi den stora kalasdagen eftersom Maja har fyllt 8 år. Men att ha två olika kalas efter varandra vete tusan om jag gör om. Idag har det känts slitigt... Skönt då att få koppla av med lite jacksömnad!
Hur går det för er?

I dag tänkte jag att vi skulle:

Sy sidsömmarna 
Sy fast knappslån där dragkedjan ska sitta

Hur har det gått med era fickor? Det ska bli spännande att se vilka olika fickor ni har valt, om ni nu valt att lägga till fickor. Som jag har funderat på vilka fickor jag vill ha. Men eftersom jackan är ganska figursydd så valde jag att sy ett par tunna fickor i sidsömmen. Vi får se om det ser bylsigt ut eller ej, men jag tror inte det. Här kommer en bild på min ficka, lite suddig och överexponerad bild, men ändå...


Sy jackans sidsömmar

Vänd jackan så att du har avigsidan utåt. Lägg räta mot räta och nåla från ärmen ner till jackans fåll och sy med 1,5 cm sömsmån. Inga konstigheter alls men har du som jag valt att sy fickor i sidan syr man fram till fickpåsen, runt fickpåsen och sedan fortsätter man ner till fållen.
Pressa sedan sömsmånen ut mot framstycket och sy ned sömsmånen med hjälp av en stickning. Tänk på att sy lika bred stickning som du tidigare har gjort samt att använda samma stygnlängd.

Om du har fickpåsar, kan du ju inte sy igen fickorna utan då får du avsluta sömmen vid fickans öppning. Jag var tvungen att fästa sömmen och lyfta nål och pressarfot, sedan vika undan fickan, sy stickningen och avsluta vid ficköppningens slut. Sedan fortsätta sy ner mot fållen. Verkar det krångligt? Du kan hoppa över dessa stickningar, då de till största del har en estetisk funktion:


Nu är det dags att ta fram knappslån. Du har totalt 4 st i yttertyg. Tag fram två av dessa. Se till att de är spegelvända. Dessa ska ju sitta längs med framstyckena och sedan få en dragkedja fastsydd. Har du inte hunnit pressa på mellanlägg på dem, gör det nu. Mellanlägget pressar du på avigsidan av knappslån. När du ändå är i farten kan du pressa mellanlägg på de andra två och sedan lägga dessa åt sidan.



Fram med jackan och lägg jackan med rätsidan uppåt:


Sen ska du lägga knappslån räta mot räta. Men vad var nu upp och vad var ner på knappslån? Känner du dig osäker, ta fram mönsterdelen och jämför. Den del som har två markeringar och är lite sluttande klippt, är den del som ska vara upp:


Lägg alltså räta mot räta och nåla:


Håll koll på markeringarna längs med vägen:


Sy sedan med vanlig raksöm fast knappslån. Kom ihåg 1,5cm sömsmån! Pressa sedan sömsmånen ut mot knappslån och sy ner med stickning.
Närbild på min stickning:


Så här ser det ut när det är klart. Nu ser man tyvärr inte på bilden att knappslån inte går hela vägen ner på jackan. Precis så ska det vara, så bli inte orolig ifall knappslån slutar en bit upp på jackan.



Nästa gång tar vi itu med dragkedjan. Det är inte svårt, tro mig! Vi går igenom det stegvis. Dessutom har vi ett helt gäng erfarna sömmerskor med oss på denna sew along, och nu är det dags för dem att få tipsa oss andra om sina hemliga knep... Men det tar vi nästa gång. Nästa inlägg kommer nu i veckan, kanske redan i morgon. Jag tänkte att det ska finnas lite att göra nu i veckan. För er som hellre syr på helgen, så har ni dessa delar att ta tag i då del 9 kommer i slutet av veckan.

Från det ena till det andra, nu är ni mer än halvvägs. Bra jobbat såhär långt!


4 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har ju sytt klart min jacka men ser nu, efter det här inlägget, att jag gjort fel :-) Jag har satt knappslån upp och ner. Jaja, det blev ju bra ändå. Eller vad är det för skillnad egentligen?

    Mvh Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knappslån är mer rak nedtill och lite snedskuren upptill. Det underlättar när man syr ihop jackan med blixtlåset och fodret. Men annars ingen skillnad. Vad spännande att få se din jacka Sandra!

      Radera
    2. La in bilder i Sew along tråden på FB igår :-)

      Radera
    3. Ja, nu såg jag! Superduperfin! Svart är så fint ;)

      Radera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin