måndag 3 september 2012

Sewalong Minorujacka del 5



Hur har ni det ute i stugorna? Går det framåt med jackorna? Några är redan klara, några velar fortfarande gällande kapuschongens vara eller icke vara. Det är fodertyg som ska väljas och för att inte tala om fickorna. Ska man lägga till en ytterficka eller två? Oavsett hur långt ni har kommit vill jag påminna om att tjusningen med en sewalong är att man syr i sin egen takt. Inget stress om man inte vill skynda på. Känner man istället att det går för långsamt, ja då syr man på enligt mönsterbeskrivningen. Så fiffigt så!

Idag väntar:

Vi fixar rynket kring kragen
Kragen ska sys fast

Idag skulle vi:
Lägga till ytterfickor för de som vill. Jag gör ett separat inlägg om enbart fickor. Jag hinner helt enkelt inte med det idag. Dessutom vill jag lägga lite extra tid på just det här med fickorna. Hoppas hinna under de närmaste två dagarna.

Börja med att ta fram din krage. Syr du modell B utan kapuschong tar du nu fram din ena (av två) kragdelar.



Sen tar du fram din ytterdel av jackan och lägger rätsidan uppåt:


Lägg kragen ovanpå, räta mot räta, och matcha in dina markeringar. Jag började med att synka mittmarkeringen i nacken. Sedan nålade jag fast kragen vid de som är mitt på ärmarna och avslutningsvis nålade jag fast kragen kant i kant med framstycket:



Då får man som fyra "fickor" som alldeles strax ska rynkas:



Nu är det bara att dra i dina rynktrådar och rynka. Se bara till att fördela rynket jämt. Ett tips när man rynkar är att man fäster trådarna vid en knappnål. Snurra helt enkelt ändarna på dina rynktrådar runt en knappnål som du fäster precis där rynkningen ska börja. Sedan drar du i de andra ändarna på dina rynktrådar och fördelar rynket jämt. 

Nåla allteftersom du rynkar. Jag brukar nåla ganska mycket. Det brukar bli lättare att sy över rynket när man har nålat mycket. Annars halkar gärna tyget runt och beter sig...



Sy med 1,5cm sömsmån fast kragen över rynket. Då ser det ut såhär när det är klart:


Det blir gärna lite synliga rynktrådar från rätsidan. Dessa avlägsnar du lätt med sprättaren:


När du har avlägsnat synliga trådändar, pressar du upp sömsmånen mot kragen. Sy sedan ner sömsmånen med en stickning. Lånar en bild av Sewaholic på det momentet:


Nu är vi klara för idag. Nästa gång tar vi tag i det här med extra ytterfickor för er som vill, sen syr vi ihop sidorna och börjar med fodret. 

Vi hörs!



3 kommentarer:

  1. Vilka bra rynktips! Blir galen på när tyget halkar omkring.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker faktiskt rynkorna blir snyggare om man anstränger sig lite och tar bort alla rynktrådar, även de som inte syns på rätsidan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer! självklart ska alla gamla trådrester bort, även från avigan. På så sätt släpper man "rynkorna loss!" ;)

      Radera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin