onsdag 5 december 2012

Sew along necessär del 3






Är ni på banan? Allt utklippt och redo att sys ihop? Här kommer del 3:

Sy fast kortsidorna

Vi börjar med att sy fast kortsidorna. Eftersom jag inte har fört över några markeringar från början gör jag det nu. Det är ju viktigt att kortsidorna hamnar där de ska.

Jag lägger mönsterarket på den stora biten. Kant i kant med tyget och drar sedan ner mönsterarket så att jag kan göra markeringarna på tyget. Därefter tar jag den ena kortsidan och lägger ovanpå:

 

Gör markeringar på samma ställe på "kortside-biten":


Syr sedan ihop båda delar mellan markeringarna:
(Gör på samma sätt på motsatt sida för att sy fast den andra sidan. Samma procedur för fodret också).


I nästa moment ska vi sy ihop necessären i sidorna. För att det inte ska bli för knöligt i hörnen behöver vi klippa bort små jack/trekanter i hörnen. Detta görs både på yttertyget och på fodertyget.

1) Klipp ut en triangel från den stora delen. Inte från kortsidan. Jag tycker att bilden i mönstret illustrerar det ganska tydligt och bra:


Hörnet pekar inåt mot markeringen där du avslutade raksömmen:


Gör på samma sätt med fodertyget. För sedan ihop båda delar genom att lägga dem aviga mot aviga:


Som ni ser på bilden ovan har jag valt att vika in sömsmånerna på både ytter- och fodertyg Jag gjorde så här:

Min vapendragare "Stylefixtape" fick åka fram. Använd limstift om du inte har någon dubbelhäftande tape, eller bara fingerpressa ner sömsmånen på det laminerade tyget (om du nu syr i sådant material):


Lägg båda sömsmåner mot varandra och se till att foderdelen hamnar precis nedanför yttertyget:


Sy ihop båda delar:


Nu ser det ut så här:


Passa på att sy en hjälpstickning längs båda övre kanter. Bara en vanlig raksöm för att hålla båda delar på plats:



Nu ska vi sy ihop sidorna

För sidorna mot varandra så att rätsidorna av fodertyget möts:


Det kan se lite ojämnt ut i sidorna, men försök att få ihop det så rakt och fint som möjligt. Vi klipper rent den här sömnmånen senare:


Sy med vanlig raksöm ihop sidan. Upprepa på de tre andra sidorna. När du är klar ser det ut så här:



Snygga till kortsidorna

Dags att renklippa sömsmånerna:


Jag har valt en mörklila snedslå att täcka kanterna med. Klipp till 4st bitar som är ca 25 cm långa. 
 

Jag brukar vika och pressa snedslån innan jag syr på den. Då lägger den sig så fint runt kanten på det man ska sy.
 

Sen klipper jag en liten skåra i ena kanten, då blir den lättare att vika runt kanten:


Så här kommer det att se ut när det är klart:


Börja sy fast snedremsan från necessärens botten. Det är dessa hörn som vi ska försöka få så fina som möjligt. Det är därför jag vill vika snedremsan om hörnet:


Känns det lite knöligt och tjockt kan man klippa bort lite av snedremsan:


Vik in och sy med raksöm (stygnlängd 3 mm) fast snedremsan. Ja, jag syr igenom alla tyglager på en gång och tar man det lugnt går det fin-fint! Får du en snutt snedremsa över uppe vid necessärens öppning, klipper du bara av den i kant med öppningen. Nästa gång ska vi sy fast dragkedjan och snedslå längs den övre delen, så därför kan den kanten vara rå tillsvidare.


Färdigt för denna gång!
 

 I morgon kommer den avslutande delen, del 4. Då syr vi klart den här lilla godbiten. Har du inte hunnit fixa dragkedja? Hög tid att köpa en som är 35 cm lång. Vi hörs i morgon!

Som vanligt går det bra att ställa frågor här eller inne i facebookgruppen.

1 kommentar:

  1. Alltså, kåltyget är ju bara huuuur snyggt som helst! Jag tror jag måste göra en regnjacka i det till sommaren, och en matchande sydväst.

    Synd att man bara kan ha sydväst när det regnar utan att bli idiotförklarad av allmänheten... Tur då att jag bor så öde att jag kan göra vad jag vill. :)

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin