tisdag 26 februari 2013

Sew along regnkappa del 2



Är ni redo för del 2? Missade ni del 1? Ingen fara, vi har knappt börjat...
Idag tänkte jag visa vilka tyger jag har valt samt börja att klippa ut alla delar. Vi kommer att gå igenom steg 1 tom 5 i mönstret. Då kör vi!


Ni som besökte syfestivalen såg kanske den här jackan i min monter:



Tygerna som jag sydde min jacka av var dessa:


Vilka tyger har ni valt? Om ni fortfarande har beslutsångest och inte vet kanske ni ska nappa på ett av mina materialpaket. Just nu är de kvarvarande materialpaketen sänkta med mellan 20-25% Det finns bara ett av vardera paket, så skynda dig om du hittar något du gillar.

Kanske har du redan hittat material men saknar mönstret? Mönster finns också i butiken och kostar 149kr/st

Del 2:

Vi börjar med att kika lite på mönstret. Få nu inte panik när ni öppnar upp mönstret över att det är så mycket text. Amy Butler har en tendens att förklara varje moment väldigt ingående, vilket kan verka lite överväldigande emellanåt.

Lite generellt om mönstret:  

Sömsmån ingår med dryga centimetern. Vilket betyder att du inte behöver lägga till sömsmån när du klipper i tyget.
Måttenheten är amerikanska inch och lättast omvandlar du inch till centimeter genom att multiplicera med 2,54. 1 inch = 2,54 cm. Omvänt gäller att du delar ditt mått i centimeter med 2,54 för att få fram dina mått i inch. 


Övrigt: Har du en glidfot till din maskin? Grattis! Den är himla smidig att använda när man syr i plastade tyger som det laminerade tyget är. Men misströsta inte om du inte äger denna pressarfot. Prova att sätta lite frystejp under din vanliga pressarfot, alternativt droppa lite symaskinsolja på fingret och gnid in underdelen av din pressarfot. Det fungerar också!

Steg 1: Att klippa ut alla mönsterdelar. Innan du bestämmer dig för vilken storlek du ska sy måste du ha tittat på måttabellen som jag visade i del 1. Gå tillbaka och kika igenom ifall du känner att du inte riktigt har koll. Jag har lyxat till det genom att klippa ut min storlek direkt från mönstret. Självklart kan du rita av mönstret om du inte vill klippa direkt i mönsterarken. När du klipper ut/ritar av mönstret kan du välja på två olika typer av fickor. Jag valde fickan "Pleated pocket". Nedan en bild på fickan utan lock:


Steg 2:
Nu ska vi klippa ut alla delar från tyget. Jag började med yttertyget. Vill du mönsterpassa så får du tänka på att de två delarna till bakstycket ska sys ihop mitt bak. Lägg mönsterdelarna så att ev mönster möts på ett fint sätt mitt bak:


Detsamma gäller ju för båda framstycken. Dessa ska ju stängas med knappar och då kan det se fint ut om mönstret möts på ett fint sätt i fram.

De mönsterdelar som jag klippte ut från yttertyg blev:

Yttertyg:
A Front panels (framstycken) 2st
B Back panels (bakstycken) 2st
C Upper sleeves (ärmar) 2st
D Lower sleeves (sidstycken till ärmarna) 2st
E Belts (skärpet), 4 delar (de sys ihop på mitten).
F Hood (huva) 2 delar
G Pleated pockets (fickor med motveck) 2st
I Flaps (ficklock) 2st

Den enda skillnaden på fodertyget är att man inte klipper ut delarna till skärpet samt klipper ut mönsterdel H till fickorna istället för mönsterdel G.

Fodertyg:
A Front panels (framstycken) 2st
B Back panels (bakstycken) 2st
C Upper sleeves (ärmar) 2st
D Lower sleeves (sidstycken till ärmarna) 2st
F Hood (huva) 2 delar
H Pleated pockets (fickor med motveck) 2st
I Flaps (ficklock) 2st
M Hangin loop (hängare) 1st


Steg 3:
Nu ska vi ta oss lite tid att föra över markeringarna från mönsterpappret. Jag började med insnitten för bysten, sedan var det insnitten på bakstyckena och sedan gick jag över att föra över fickmarkeringarna samt linjerna för fickans motveck. Vi börjar med insnitten för bysten:
Använd vanligt kalkerpapper eller markeringspenna och för över markeringarna på avigsidan av tyget.


Jag använde min linjal som stöd när jag gjorde mina markeringar.


Gör i samma veva samma markeringar för bysten på dina foderdelar:


Gör markeringarna för insnitten i ryggen. Fortsätt sedan att markera ut vart dina fickor ska sitta:



Steg 4:
Nu ska vi sy insnitten för bysten. Här är det viktigt att markeringarna möts på rätt sätt. Använd gärna en nål, som mönsterbeskrivningen visar. Använd gärna hårspännen istället för att nåla när du ska sy denna söm. Jag började vid sidsömmen och sydde med vanlig raksöm in mot mitten och fäste tråden.


Sedan fingerpressade jag ner sömmen nedåt och sydde ned sömsmånen med en topsöm över. (Raksöm med 3 mm stygnlängd). OBS! Här är det läge att byta till din glidpressarfot eftersom du syr i yttertygets vaxade del.

Steg 5:
Nu syr vi insnitten i ryggen på samma sätt som i steg 4. Fingerpressa ut sömsmånen mot sidorna och sticka ned med raksöm.

Upprepa steg 4 och steg 5 för foderdelarna.

Slut för denna gång! Nästa del kommer i slutet av denna vecka och då tar vi oss igenom steg 6 tom 9. Äntligen får vi börja sy lite mer seriöst :)

Ställ gärna ev frågor eller lämna tips på sömnaden här i kommentarsfältet eller prova att ställa dina ev frågor i vår facebookgrupp. Hur som helst så finns det inga dumma frågor!
Hälsningar Karin

Del 1 för er som vill kika på första delen.

5 kommentarer:

  1. Spännande. Jag vill säga äntligen, men tiden har blivit upptagen av annat. Men jag får arbeta ifatt helt enkelt. Oavsett när jag kommer igång så ska det bli superkul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Josse, känn ingen stress! Sew alongen finns ju kvar. Allt har sin tid :)

      Radera
  2. Det här låter ju superkul, kastade mig in i din webbutik och beställde ett materialpaket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Då ser jag till att posta så att du får allt du behöver inför del 3 som kommer snart :)

      Radera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin