måndag 4 februari 2013

Sy ett trädgårdsförkläde







Med nollgradigt och gråmulet väder utanför fönstret drömmer jag mig fram till våren då det är dags att börja gräva i trädgården. I väntan på våren har jag sytt mig ett trädgårdsförkläde av 3st fatquarters. Den här gången använde jag mig av två tyger ur Hoodies kollektion "Sow and Grow".

I stora drag gjorde jag så här:

  1. Lägg två fat quarters (En bit tyg som mäter ca 46cm x 56 cm) med rätsidorna mot varandra. 
  2. Sy en raksöm runt om, men lämna ett vändningshål öppet i linningen.
  3. Vänd ut och in och pressa. 
  4. Vik sedan upp den nedersta delen och sy fast, så får du fickor.
  5. Gör en ögla för sekatör/sax som du placerar ut vid linningen. 
  6. Klipp till ett lagom långt och brett skärp som du vändsyr och sedan syr fast.
Klart!


Känner du dig sugen på en sådan här fatquarter-bunt? Kolla in butiken för lite olika varianter. Bilden nedan visar just fatquarter-bunten från "Sow and Grow".


10 kommentarer:

  1. När jag ser det här fina trädgårdsförklädet så åh vad jag längtar till våren och att få påta i trädgården. Hoppas våren kommer tidigt så jag hinner greja och kratta innan Barcelona, eller hur Karin ;)

    SvaraRadera
  2. Men det var ju jag lillsyrran som kommentera så kommer ditt namn upp, jaja får väl räkna med det när jag lånar din laptop =)Kram Lovisa

    SvaraRadera
  3. Vad fint det blev! ja, nu längtar man ju efter våren. Och ute är det snöstorm...

    SvaraRadera
  4. Så fint! Perfekt med fickor för fröband och påsar, jag brukar alltid trycka ner de i bakfickan på jeansen och det upptäcks självklart när jeansen är tvättade! Kram Therese!

    SvaraRadera
  5. Verkligen superfint! Nu vet jag vad svärmor ska få i present./ Bea

    SvaraRadera
  6. Vad fint! Smart att ha nu till våren och du har verkligen valt jättefina färger!

    SvaraRadera
  7. Vad fint och vilka härliga tyger!

    SvaraRadera
  8. Vilket fint förkläde, härliga tyger.

    SvaraRadera
  9. Snyggt! Ett sånt här ska jag sy till en vän som snart fyller år snart, tack för tipset :). Och gillar verkligen tygerna också.Tyvärr har jag missat att du stängt ner din affär, tog ett tag innan jag fattade varför jag inte kom in på länkarna. Letar nu efter tygerna på andra hemsidor, men verkar som om det bara är utländska sidor som har dem, och då blir frakten så dyr :(. Får leta andra fina trädgårdstyger helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emma! Vad roligt att du gillar modellen och tygerna. Det stämmer att jag har lagt ner min butik, men syr det gör jag fortfarande. Följ mig gärna på instagram!
      Gällande tygerna ¨så har jag en hel del kvar i lager. Om du begär att gå med i min sew along grupp på facebook, kan du köpa många av tygerna där till kraftigt rabatterat pris: https://www.facebook.com/groups/124834050961772/ Välkommen in!

      Radera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin